2011/12/29

قرية أبو سمبل بمركز نصر النوبة: منازل منهارة وأراضى النظام السابق

خريطة جوجل إرث توضح
 موقع قرية أبو سمبل
 بمركز نصر النوبة
تم بناء مركز نصر النوبة بأسوان لإستيعاب النوبيون المهجرين من قراهم أثناء بناء السد العالى فى ستينيات القرن العشرين. سكن النوبيون قرى تم تسميتها على القرى التى غادروها والتى كانت على ضفاف النيل جنوب أسوان لذا تواجد تشابه لأسماء بعض المناطق المجاورة لبحيرة ناصر بقرى نصر النوبة.



لتصفح خرائط ويكيمابيا لقرية أبو سمبل إضغط هنا..

خريطة جوجل إرث توضح
 موقع قرية أبو سمبل بالنسبة
 لترعة وادى النقرة
أصابت كارثة إنهيار جسر ترعةوادى النقرة العديد من منازل قرية أبو سمبل بمركز نصر النوبة (فيديو)، ولكنها أيضا سلطت الضوء على قرية من قرى التهجير  المنسيين. فبعد حوالى نصف ساعة على ويكيمابيا لقيت القرية.


الحقيقة أن هذا الحادث جاء على أعقاب حادث إنهيار عدة عمارات بحى إمبابة بالقاهرة الأسبوع الماضى، وأننا إذا دققنا ها نلاقى على الأقل حادث أو إثنين لإنهيار منزل كل أسبوع.

لكن منازل قرية أبو سمبل مختلفة شوية، فالحكومة هى اللى بنيتهم وهى اللى خطط ترعة وادى النقرة، فإذا دققنا النظر فى الصورة الجوية للقرية يتبين النسيج العمودى للقرية الأصلية التى بنتها الحكومة فى الستينيات وقامت برص المنازل الواحد تلو الآخر ... ده مش "كلون ستامب" والله، دى بيوت حقيقية. للتباين مع النسيج الهندسى الصارخ أنظر المنازل المستجدة التى بناها النوبيون خلال توسعاتهم للقرية على الأتراف الغربية.

المشكلة التانية بعد إيواء المضارين وإعادة بناء الجسر، أنه صحيح أنه تم تسكين أهالى النوبة فى هذه المساكن وأنهم سكنوا قرى التهجير لما يقارب الخمسين عام، لكنهم ليس لديهم ملكية للبيوت أو للأراضى التى خصصت لهم... فى حين أن رئيس ديوان الرئيس المخلوع مع عدة رجال أعمال ووزراء سابقون يمتلكون نحو 41,000 فدان بالمنطقة، ولا شك أن المياه التى أغرقت وهدمت المنازل تروى هذه الأراضى.

الحقيقة أن كارثة قرية أبو سمبل تعطينا فرصة للنظر إلى قرى مصر ولتوزيع الضوء على مجتمعات مصر العمرانية خارج القاهرة الكبرى وخارج نسق التحدث عن العشوائيات أو حتى البناء فقط. 

فى الكثير يتعمل، وكله مرتبط بالحق فى السكن، بس دى مجرد مقدمة.

1 comment:

  1. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    لو سمحت انا من سكان قرية ابوسمبل فى خمسين وحدة سكنية بتتبنى فوق خالص على اطراف البلد ناحية الجبل تبع القرية ممكن اعرف مين اللى هيسكن فيها وهيتوزع على اساس ايه وهل هيبنوا تانى ولا الخمسين دول بس وياريت يكون للشباب اللى معندوش بيت
    ever908@yahoo.com

    ReplyDelete

شارك برأيك